Πίεση ελαστικών: Γιατί είναι τόσο σημαντικός ο συχνός έλεγχός της
Πίεση ελαστικών, μια διαδικασία ελέγχου τόσο εύκολη κι απλή αλλά παράλληλα και τόσο κομβικής σημασίας. Ωστόσο, στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν γίνεται ενδελεχώς και σχολαστικά αλλά… απλώς με το μάτι. Η πίεση παίζει σημαντικό ρόλο τόσο στον χειρισμό του αυτοκινήτου όσο και στη συμπεριφορά του στις στροφές, το φρενάρισμα και την αποδοτικότητα καυσίμου. Επίσης, όταν το ελαστικό δεν έχει τη σωστή πίεση, φθείρεται πιο γρήγορα και ενδεχομένως να ριψοκινδυνεύσετε την ασφάλειά σας.
Ο έλεγχος στην πίεση των ελαστικών δεν θα έπρεπε να γίνεται με μια απλή παρατήρηση. Μπορείτε να δείτε τη σωστή πίεση για τα ελαστικά σας στο Εγχειρίδιο Κατόχου Οχήματος, αλλά και σε ειδικά αυτοκόλλητα πινακίδια, που βρίσκονται συνήθως στην πόρτα του οδηγού ή στο καπάκι της τάπας της βενζίνης. Στο εγχειρίδιο μάλιστα, θα βρείτε την πίεση για όλες τις συνθήκες οδήγησης (από φορτίο με 1 άτομο και ελάχιστες αποσκευές μέχρι 5 άτομα και πλήρες φορτίο). Εκεί θα δείτε και τις προτεινόμενες διαστάσεις ελαστικών για το αυτοκίνητο σας. Σημειώστε πως για τα περισσότερα αυτοκίνητα, η πίεση των εμπρός και πίσω ελαστικών ενδεχομένως και να είναι διαφορετική.
Σημειώνεται πως οι συσκευασίες μέτρησης της πίεσης των ελαστικών έχουν βαθμονόμηση σε μονάδες BAR ή σε μονάδες PSI ή και στις δύο. Στην Ευρώπη πάντως, οι περισσότεροι μετρητές δείχνουν την πίεση ταυτόχρονα σε BAR και σε PSI. Στα εγχειρίδια όμως που συνοδεύουν τα αυτοκίνητα, αλλά και σε σταθερά σημεία στο αμάξωμα αναγράφεται το μέγιστο βάρος του ελαστικού σε κιλά (ή σε λίβρες). Εκεί αναγράφεται και η μέγιστη πίεση που δίδεται σε BAR ή σε PSI. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι 1 BAR ισούται με 14,5 PSI και, αντίστροφα, 1 PSI ισούται με 0,069 BAR.
Πώς να ελέγξετε σωστά την πίεση των ελαστικών σας
Είναι γεγονός πως τα ελαστικά χάνουν πίεση διαρκώς ανάλογα με τη θερμοκρασία. Αυτό συμβαίνει ακόμα και αν έχετε το όχημά σας σε ακινησία ή οι συνθήκες είναι ιδανικές. Για τον λόγο αυτό, η ευρωπαϊκή βιομηχανία ελαστικών προτείνει στους οδηγούς να ελέγχουν τουλάχιστον μια φορά τον μήνα, την πίεση των ελαστικών. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζονται οι σωστές επιδόσεις. Πώς όμως να το κάνετε σωστά; Η NEXEN αναγνωρίζει πως δεν γεννηθήκαμε όλοι μηχανικοί αυτοκινήτων. Γι’ αυτό σας εξηγεί βήμα προς βήμα τη διαδικασία, συμπεριλαμβάνοντας ακόμα και τα ευκόλως εννοούμενα!
Ακολουθήστε τους κανόνες:
- Χρησιμοποιείτε ένα πιεσόμετρο. Σε περίπτωση που δεν έχετε, μπορείτε να βρείτε σε κάποιο συνεργείο ή πρατήριο καυσίμων της περιοχής σας.
- Πάντα να μετράτε την πίεση των ελαστικών όταν αυτά είναι κρύα. Κατά την οδήγηση ζεσταίνονται και η θερμότητα ενδεχομένως να επηρεάσει την ένδειξη. Η καλύτερη ώρα για τον έλεγχο, είναι συνήθως το πρωί.
- Αφού ξεβιδώσετε το καπάκι της βαλβίδας, τοποθετήστε το πιεσόμετρο πάνω στη βαλβίδα. Μην ανησυχήσετε αν ακούσετε έναν συριστικό ήχο, είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό.
- Ελέγξτε την ένδειξη που εμφανίζεται στο πιεσόμετρο. Συγκρίνετέ τη με την πίεση που συνιστάται για το ελαστικό που διαβάσατε στο Εγχειρίδιο Κατόχου Οχήματος ή στα ειδικά αυτοκόλλητα πινακίδια.
- Να αποφεύγετε την ένδειξη που βρίσκεται στο πλάι του ελαστικού. Αυτή είναι η μέγιστη πίεση στο κρύο (44 psi ή 300 kpa ή 3 bar). Οι κατασκευαστές συστήνουν μια πίεση πάντα μικρότερη από τη μέγιστη που αναγράφεται επάνω στο ελαστικό.
- Προσθέστε αέρα αν βλέπετε απόκλιση, μέχρι να φτάσετε την ενδεδειγμένη τιμή.
- Βάλτε ξανά πίσω το καπάκι της βαλβίδας στο ελαστικό.
- Η διαδικασία αυτή, πρέπει να γίνεται για κάθε ελαστικό. Αν η πίεση μειώνεται υπερβολικά συχνά και γρήγορα, απευθυνθείτε στον μηχανικό σας, καθώς κάτι μπορεί να πηγαίνει λάθος με τη βαλβίδα ή τη ζάντα.
Σωστή πίεση ελαστικών & εξοικονόμηση χρημάτων
Εκτός όμως από τα ζητήματα ασφάλειας, απόδοσης και συμπεριφοράς, να έχετε κατά νου πως ο συστηματικός έλεγχος της πίεσης των ελαστικών πέρα εξοικονομεί και χρήματα για τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Σχετικές μετρήσεις έχουν δείξει πως ένα ποσοστό 15% φουσκώματος ενός ελαστικού πάνω ή κάτω από την κανονική πίεση μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής του κατά 10%.