Ευθυγράμμιση τροχών: Μια άγνωστη έννοια για την πλειοψηφία των οδηγών

ευθυγράμμιση

Η ευθυγράμμιση τροχών, είναι ο έλεγχος και η ρύθμιση στο σύστημα διεύθυνσης του αυτοκινήτου.  Εν ολίγοις, ορίζεται ως η διαδικασία της ρύθμισης των γωνιών των τροχών ώστε να επανέλθουν στην εργοστασιακή τους θέση. Στόχος της να προστατεύσει το όχημα από πιθανές αποκλίσεις κατά την πορεία του.Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί βέβαια, οι οποίοι λόγω άγνοιας συγχέουν την ευθυγράμμιση με τη ζυγοστάθμιση, η οποία είναι κάτι τελείως διαφορετικό και αποτελεί τη ρύθμιση ενός ελαστικού ώστε να επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται χωρίς να προκαλεί κραδασμούς στο όχημα.

Αφού ξεκαθαρίσαμε στο μυαλό μας αυτές τις έννοιες, πάμε να εξετάσουμε το πώς γίνεται αντιληπτή  η ανάγκη για ευθυγράμμιση αλλά και γιατί είναι τόσο σημαντική.

Η ευθυγράμμιση τον τροχών του οχήματός σας είναι μια απαραίτητη προϋπόθεση για ασφαλή και οικονομική οδήγηση. Η απορρύθμιση ή η εσφαλμένη ρύθμιση της γεωμετρίας του αυτοκινήτου σας, είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλειά σας. Επίσης είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα και για την τσέπη σας. Αφενός διότι αυξάνονται οι πιθανότητες για παρεκκλίσεις και τράβηγμα του τιμονιού κι αφετέρου επειδή προκαλεί ανομοιόμορφη και πρόωρη φθορά των ελαστικών σας αλλά και σημαντική αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου.

Τα κέρδη από την ευθυγράμμιση

  • Καλύτερο κράτημα στον δρόμο – Μεγαλύτερη ασφάλεια / έλεγχος οχήματος
  • Προστασία στα ελαστικά αυτοκινήτων από ανομοιόμορφη και γρήγορη φθορά
  • Εξοικονόμηση καυσίμου

Σχετικά με τη διάγνωση της ρύθμισης, αυτή είναι σχετικά εύκολη καθώς το όχημα έχει μια τάση να κινείται δεξιά ή αριστερά, να αλλάζει την ευθεία πορεία του κατά το φρενάρισμα ή να στρίβει διαφορετικά στις δεξιές και στις αριστερές στροφές. Συνήθως η απορρύθμισή της ευθυγράμμισης οφείλεται στην ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών από κάποια απότομη λακκούβα ή ένα νευρικό παρκάρισμα και στη θερμότητα που αναπτύσσεται κατά την κύλιση και δεν διαχέεται ομοιόμορφα στην επιφάνειά τους.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα τη ρύθμιση της ευθυγράμμισης, είναι απαραίτητο να ξεκαθαρίσουμε ότι η ρύθμισή αυτή, αναλύεται στη γωνία κάμπερ και τη γωνία σύγκλισης, έννοιες τις οποίες και θα εξηγήσουμε.

Γωνία κάμπερ

Η γωνία κάμπερ έχει να κάνει με το πόσο κάθετοι είναι οι τροχοί συγκριτικά με το επίπεδο του δρόμου. Όταν έχει αρνητική γωνία κάμπερ το ελαστικό πατά  περισσότερο με το εσωτερικό του πέλματός του, με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνεται και να φθείρεται υπερβολικά, ενώ όταν έχει θετική γωνία κάμπερ πατά περισσότερο με το εξωτερικό του πέλματός τους, μειώνοντας την πρόσφυση και καταπονώντας την ανάρτηση. Σε ιδανικές συνθήκες, η γωνία κάμπερ πρέπει να είναι ελαφρώς αρνητική και καθορίζεται από τον κατασκευαστή και το είδος του αυτοκινήτου.

Γωνία σύγκλισης στην ευθυγράμμιση

Σε περίπτωση που οι τροχοί συγκλίνουν πολύ προς το κέντρο του οχήματος στο μπροστινό μέρος, η κατανάλωση αυξάνεται σημαντικά. Παράλληλα μειώνεται το έργο που παράγει το μοτέρ. Στον αντίποδα, αν αποκλίνουν στο εμπρός μέρος, η τροχιά του αυτοκινήτου επηρεάζεται από τις ανωμαλίες του δρόμου και η οδήγηση γίνεται κουραστική. Είτε στο ένα σενάριο, είτε στο άλλο, οι τροχοί διαγράφουν μια τροχιά διαφορετική από την ιδανική, φορτίζοντας υπερβολικά τους άξονες και φθείροντας ταχύτερα τα λάστιχα. Το ιδανικό είναι μια μικρή σύγκλιση προς τα εμπρός που εξασφαλίζει τη σταθερότητα.

Κάθε πότε να κάνουμε ευθυγράμμιση;

Στη θεωρία, ο έλεγχος και η ευθυγράμμιση των τροχών κατά μέσο όρο χρειάζεται κάθε 10 χιλιόμετρα ή μια φορά το έτος. Ωστόσο, επειδή στην Ελλάδα, οι λακκούβες και οι έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος δεν είναι κάτι σπάνιο για το οδικό μας δίκτυο, ο έλεγχος κάθε έξι μήνες δεν θα ήταν υπερβολή. Φροντίστε λοιπόν το όχημα σας να περνάει από τακτικό έλεγχο, έτσι ώστε να εξοικονομήσετε χρήματα και πάνω από όλα να αισθάνεστε ασφαλείς και προστατευμένοι!

 

By | 2019-08-20T16:50:57+00:00 Μάρτιος 3rd, 2019|News|